Επαγγελματικός Ενημερωτικός Επιμορφωτικός δικτυακός τόπος
Επαγγελματικός Ενημερωτικός Επιμορφωτικός δικτυακός τόπος

Πώς οι γυναίκες μπορούν να μειώσουν τον κίνδυνο κατάγματος ισχίου

Η αύξηση της πρόσληψης πρωτεΐνης και η τακτική κατανάλωση φλιτζανιών τσαγιού ή καφέ είναι ένας τρόπος με τον οποίο οι γυναίκες θα μπορούσαν να μειώσουν τον κίνδυνο να υποστούν κάταγμα ισχίου, σύμφωνα με νέα έρευνα.

Επιστήμονες τροφίμων στο Πανεπιστήμιο του Λιντς στο Ηνωμένο Βασίλειο ανακάλυψαν ότι για τις γυναίκες, μια αύξηση της πρωτεΐνης κατά 25 γραμμάρια την ημέρα σχετιζόταν, κατά μέσο όρο, με 14% μείωση του κινδύνου κατάγματος του ισχίου. Σε μια έκπληξη, ανακάλυψαν επίσης ότι κάθε επιπλέον φλιτζάνι τσάι ή καφέ που έπιναν συνδέθηκε με 4% μείωση του κινδύνου.

Γράφοντας στο περιοδικό Clinical Nutrition, οι ερευνητές σημείωσαν ότι τα προστατευτικά οφέλη ήταν μεγαλύτερα για τις γυναίκες που ήταν λιποβαρείς, με μια αύξηση 25g/ημέρα σε πρωτεΐνη μειώνοντας τον κίνδυνο κατά 45%.

Η πρωτεΐνη μπορεί να έρθει σε οποιαδήποτε μορφή: κρέας, γαλακτοκομικά ή αυγά. και για άτομα που ακολουθούν φυτική διατροφή, από φασόλια, ξηρούς καρπούς ή όσπρια. Τρία έως τέσσερα αυγά θα παρείχαν περίπου 25 γραμμάρια πρωτεΐνης όπως θα έδινε μια μπριζόλα ή ένα κομμάτι σολομού. 100 γραμμάρια τόφου θα έδιναν περίπου 17 γραμμάρια πρωτεΐνης.

Μελέτη παρατήρησης

Η παρούσα μελέτη μεσήλικων γυναικών — βασίζεται σε μια μεγάλη ανάλυση παρατήρησης περισσότερων από 26.000 γυναικών.

Ως μελέτη παρατήρησης, οι ερευνητές μπόρεσαν να εντοπίσουν συσχετίσεις μεταξύ παραγόντων στη διατροφή και την υγεία. Δεν μπορούσαν να ξεχωρίσουν την άμεση αιτία και αποτέλεσμα.

"Η διατροφή είναι ένας παράγοντας που οι άνθρωποι μπορούν να τροποποιήσουν για να προστατευτούν διατηρώντας υγιή οστά και μύες. Αυτή η μελέτη είναι μια από τις πρώτες που διερεύνησε τις σχέσεις μεταξύ της πρόσληψης τροφής και θρεπτικών συστατικών και του κινδύνου κατάγματος ισχίου, με τα κατάγματα του ισχίου να αναγνωρίζονται με ακρίβεια μέσω νοσοκομειακών αρχείων.

«Τα αποτελέσματα υπογραμμίζουν ποιες πτυχές της διατροφής μπορεί να είναι χρήσιμα εργαλεία για τη μείωση του κινδύνου κατάγματος ισχίου στις γυναίκες, με στοιχεία σύνδεσης μεταξύ υψηλότερης πρόσληψης πρωτεΐνης, τσαγιού και καφέ και μειωμένου κινδύνου».

Οι πρωτεΐνες είναι τα βασικά δομικά στοιχεία της ζωής και είναι απαραίτητες για τη σωστή λειτουργία των κυττάρων, των ιστών και των μυών, καθώς και για τη συμβολή στην υγεία των οστών.
Η συνιστώμενη πρόσληψη πρωτεΐνης στο Ηνωμένο Βασίλειο είναι 0,8 g ανά κιλό σωματικού βάρους την ημέρα, ένα όριο που ορισμένοι διατροφολόγοι πιστεύουν ότι είναι πολύ χαμηλό. Όπως αποκάλυψε η μελέτη, τα άτομα που κατανάλωναν υψηλότερη πρωτεΐνη είχαν μείωση του κινδύνου κατάγματος ισχίου. Ωστόσο, οι προσλήψεις πρωτεΐνης που είναι πολύ υψηλές — όπου η πρόσληψη είναι μεγαλύτερη από 2 έως 3 g πρωτεΐνης / kg σωματικού βάρους / ημέρα — μπορεί να έχουν αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία. Η μελέτη δεν μπόρεσε να διερευνήσει αυτά τα πολύ υψηλά επίπεδα πρόσληψης πρωτεΐνης.

Γιατί οι λιποβαρείς γυναίκες μπορεί να δουν μεγαλύτερη μείωση του κινδύνου

Οι γυναίκες που είναι λιποβαρείς μπορεί να έχουν περισσότερες πιθανότητες να έχουν μειωμένη οστική πυκνότητα και μυϊκή μάζα. Η αύξηση της πρόσληψης πολλών τροφών και θρεπτικών συστατικών, ιδιαίτερα πρωτεϊνών, μπορεί να συμβάλει στη μείωση του κινδύνου κατάγματος ισχίου περισσότερο σε λιποβαρείς γυναίκες παρά σε υγιείς ή υπέρβαρες γυναίκες, βοηθώντας στη δημιουργία ή αποκατάσταση της υγείας των οστών και των μυών. Ωστόσο, οι ερευνητές σημειώνουν ότι αυτό το εύρημα χρειάζεται περαιτέρω έρευνα για να το επιβεβαιώσει.

Το τσάι και ο καφές περιέχουν και τα δύο βιολογικά ενεργές ενώσεις που ονομάζονται πολυφαινόλες και φυτοοιστρογόνα που μπορούν να βοηθήσουν στη διατήρηση της υγείας των οστών.

Τα αποτελέσματα της μελέτης υποδεικνύουν ότι οι πιθανοί ρόλοι ορισμένων τροφίμων και θρεπτικών συστατικών στην πρόληψη των καταγμάτων του ισχίου, ιδιαίτερα της πρωτεΐνης, του τσαγιού και του καφέ σε λιποβαρείς γυναίκες, αξίζουν επιβεβαίωσης.

Foods, nutrients and hip fracture risk: A prospective study of middle-aged women